ارتباط افزایش ضربان قلب و خطر ابتلا به دیابت

22 می 2015- یک تیم بین المللی از محققان اعلام کردند سرعت ضربان قلب درحالت استراحت با خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد، براین اساس می توان افرادی را که  درمعرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت درآینده هستند، شناسایی کرد.

 در یک مطالعه ی 4 ساله بروی  73357 فرد بالغ چینی مشخص گردید هر چه سرعت ضربان قلب در حالت استراحت بیشتر باشد، خطر ابتلا فرد به  دیابت افزایش می یابد. محققان همچنین دریافتند افزایش سرعت ضربان قلب درحالت استراحت با اختلال در قند خون ناشتا مرتبط می باشد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر Xiang Gaoمی گوید: دراین مطالعه ما به اندازه گیری سرعت ضربان  قلب حدود 100 هزار فرد بالغ چینی پرداختیم، سپس این افراد به مدت 4 سال تحت نظارت قرار گرفتند. دراین بررسی ها مشخص گردید افرادیکه سرعت ضربان قلب آنها بالاتر است از عملکرد خودکار پایین تری برخوردارند، در این افراد خطر ابتلا به دیابت و پیش دیابت بالاتر است وهمچنین خطر تبدیل پیش دیابت به دیابت کامل درآنها بیشتر می باشد.

به ازاء افزایش هر ده ضربان دردقیقه خطر ابتلا به دیابت 23 درصد در میان این افراد افزایش می یابد، همچنین این مقدار افزایش ضربان قلب مشابه با تأثیر افزایش نمایه ی توده ی بدنی به میزان 3 کیلوگرم بر متر مربع در افزایش خطر ابتلا به دیابت است .

او می افزاید: ما نتایج بدست آمده از این تحقیق را با نتایج 7 مطالعه ی قبلی منتشر شده در این زمینه که  مجموعاً 97653 مرد و زن در آن شرکت  داشتند، ترکیب کردیم و مجدداً ارتباط مشابهی را  بین افزایش ضربان  قلب و خطر دیابت یافتیم. ترکیب این نتایج نشان داد درافرادیکه  سرعت  ضربان قلب بیشتر است خطر ابتلا به دیابت نسبت به افرادیکه ضربان قلب آنها کمتر است، 59 درصد افزایش یافته است.

محققان نتایج تحقیقات خود را درمجله ی International Journal of Epidemiologyمنتشر کردند. دکتر Gaoمی گوید: این نتایج نشان می دهد  بالا بودن سرعت  ضربان  قلب می تواند یک مارکر پیش بالینی جدید برای دیابت باشد.

 نشانگرها یا مارکرهای یک بیماری تنها نشان دهنده ی افزایش خطر ابتلا به یک بیماری هستند اما علت  بروز آن بیماری نیستند.

دیابت با مزه به یک بیماری همه گیر درسراسر جهان تبدیل شده است. تقریباً 12 درصد از افراد بالغ در چین به دیابت و 50 درصد به پیش دیابت مبتلا می باشند.

بر اساس تعریف انجمن دیابت آمریکا پیش دیابت به حالتی اطلاق می شود که قند خون فرد بالاتر از مقدار نرمال باشد اما نه به اندازه ای که به عنوان فرد مبتلا به دیابت درنظر گرفته شود.

محققان ضربان قلب افراد را در شروع تحقیق (سال 2006 تا 2007) اندازه گیری نمودند. آنها با استفاده از الکتروکاردیوگرام ثبت شده توسط 12 لید(درحالیکه فرد به مدت 5 دقیقه به پشت دراز کشیده واستراحت کرده است) سرعت ضربان قلب افراد را اندازه گیری کردند. محققان درطی 4 سال زمان پیگیری،  17463 مورد ابتلا به پیش دیابت و 4649 مورد ابتلا به دیابت را شناسایی کردند. آنها مقدار قند خون این افراد را هر دو سال یکبار از سال 2006 اندازه گیری نمودند. تمام افراد مبتلا به دیابت  در اولین آزمایش  که در سال 2006- 2007 انجام شده بود، از این تحقیق حذف شدند.

همه ی شرکت  کنندگان در این تحقیق کارکنان یک شرکت زغال سنگ در چین بنام Kailuan  بودند. از آنجائیکه نتایج این تحقیق مربوط به جمعیت خاصی از افراد است نمی توان آنرا به جمعیت عمومی چین تعمیم داد، اما ترکیب نتایج این تحقیق با 7 مطالعه ی قبلی دراین زمینه که افرادی با وضعیت اجتماعی و فرهنگی مختلف در آنها شرکت داشتند، نشان داد ارتباط مشابهی بین سرعت ضربان قلب در حالت  استراحت با خطر ابتلا به دیابت وجود دارد.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150522083513.htm